Mensen maken de samenleving!

Doel 3: Geïndiceerde jeugdhulp is vooral beschikbaar voor kinderen met een complexe zorgbehoefte

Aan dit maatschappelijk effect zijn twee andere doelen gekoppeld die ook onder de opgave Kansengelijkheid vallen, en nog drie andere doelen die onder een andere opgave vallen, namelijk:

  • Kansen voor kinderen en jongeren in opvang en onderwijs (opgave Kansengelijkheid)
  • Kinderen en jongeren groeien zoveel mogelijk thuis op (opgave Kansengelijkheid)
  • Inwoners hebben een stabiel en voorspelbaar (basis)inkomen (opgave Bestaanszekerheid)
  • Inwoners doen mee door te werken of via een andere vorm van participatie (opgave Bestaanszekerheid)
  • Kinderen groeien op zonder geldzorgen (opgave Bestaanszekerheid)
IndicatorNulmetingStreefwaarde 2028Monitoring/ bron
IndicatorNulmeting Streefwaarde 2028Monitoring / bron
Aantal jeugdigen dat wacht op specialistische jeugdhulpSpecialistische hulp heeft twee componenten: tijdigheid en passendheid.   Voor de tijdigheid kunnen wachtlijsten een indicator zijn, maar op deze indicator is nauwelijks invloed uit te oefenen. Nulmeting: 2023. De gemiddelde wachttijd tussen beschikking en start zorg was in 2023 60 dagen. Voor de gemiddelde wachttijd tussen aanmelddatum en datum beschikking zijn nu geen cijfers beschikbaar.   De passendheid van specialistische hulp brengen we in beeld door voortijdig afgesloten zorg of doorverwijzing naar vervolghulp te meten. Hiervan zijn nu geen cijfers beschikbaar.      Tijdigheid willen we volgen, maar we kunnen geen oplossing aandragen. Dus streefwaarde is niet te bepalen.Gemeentelijk systeem: Suite voor Sociaal Domein.  

3.1 Het aantal jeugdigen dat wacht op specialistische jeugdhulp neemt af

Probleemanalyse

De druk op de jeugdhulp is de afgelopen jaren flink toegenomen. Ook binnen onze gemeente zijn de wachtlijsten binnen de jeugdhulp (te) lang en er wordt een (te) langdurig beroep gedaan op de jeugdhulp. De wachttijden spelen bij onszelf als verwijzer, maar ook bij de aanbieders. Er zijn veel jeugdigen die jeugdhulp aanvragen of waarvoor jeugdhulp wordt aangevraagd. De reikwijdte in de jeugdwet is ruim en dit maakt dat veel aangevraagde hulp ook daadwerkelijk wordt ingezet.

Door meer vormen van hulp preventief beschikbaar te maken en bijvoorbeeld meer groepsgewijs in te richten verwachten wij dat er minder jeugdigen zullen doorstromen naar de geïndiceerde zorg.  Door kritischer te kijken, de verklarende analyse in te zetten en de kwaliteit van de intake te verbeteren verwachten we dat we de hulp beter kunnen afstemmen op de kern van de problematiek. De verklarende analyse brengt alle factoren in beeld die van invloed zijn bij complexe problematiek binnen een gezin en helpt bij het inzetten van passende ondersteuning. Dit hoeft dan geen jeugdhulp te zijn, het kan ook hulp voor ouders inhouden. Vanuit de hervormingsagenda is een nieuwe Algemene Maatregel van Bestuur aangekondigd (AMvB). In deze amvb is gesteld dat er meer vormen van jeugdhulp gezamenlijk in de regio moeten worden ingekocht. Dit houdt in dat een deel van de nu nog lokaal aanbestede producten per 1-1-2027 regionaal ingekocht moeten gaan worden. Een ander probleem is dat wij lokaal geen sturingsmogelijkheid hebben op de wachtlijsten van regionaal en landelijk werkende aanbieders. Wel sturen wij in gesprekken met lokale en regionale aanbieders aan op vermindering van de wachttijden. Ook wijken we waar nodig en mogelijk uit naar inzet van niet-gecontracteerd aanbod.

Doel vastgesteld door de raad: Geïndiceerde jeugdhulp is vooral beschikbaar voor kinderen met een complexe zorgbehoefte
Uitwerking doel: het aantal jeugdigen dat wacht op specialistische jeugdhulp neemt af
Probleem/aanleiding: de wachtlijsten binnen de jeugdhulp zijn (te) lang en er wordt een (te) langdurig beroep gedaan op de jeugdhulp

ResultaatIndicator op resultaatBron
Minder jongeren maken gebruiken van jeugdhulp. Alleen jongeren met complexe problematiek maken gebruik van hulp op basis van een beschikking. Deze hulp wordt gezinsgericht geboden.   Jongeren maken minder lang gebruik van jeugdhulp.   Verklarende analyse is leidend voor de inzet van de ondersteuning voor jeugdige en gezin.    Doorlooptijd/duur van de trajecten.   Aantallen afgesloten casussen bij aanbieders: a.            Helemaal afgerond, terug in het netwerk. b.            Overgedragen aan voorveld c.            Doorverwezen naar vervolghulp op basis van beschikking d.            Voortijdig afgesloten   Aantallen verklarende analyses voorafgaand aan de inzet van jeugdhulp en de opvolging daarvan (moet worden ingericht).Gemeentelijk systeem: Suite voor Sociaal Domein.