Mensen maken de samenleving!

Inleiding

In de gemeente Dronten zijn we van mening, dat de kans op een goed leven niet mag afhangen van waar je woont of wie je bent. Helaas is de praktijk anders, en daarin willen we verandering brengen. We willen dat iedereen zich naar gelang zijn mogelijkheden en zo nodig met een vorm van ondersteuning kan ontwikkelen en een waardevolle bijdrage kan leveren aan de samenleving. We willen toewerken naar een inclusieve samenleving, waarin alle inwoners, ongeacht leeftijd, gender, seksuele geaardheid, nationaliteit, culturele achtergrond, opleiding, vaardigheden of beperking kan meedoen. En daarmee willen we zo vroeg mogelijk beginnen: bij de kinderen. Het is namelijk heel moeilijk om achterstanden in gezondheid en onderwijs die in de kinderleeftijd zijn opgelopen in een latere levensfase in te halen.

In het Strategisch kader sociaal domein 2025-2028 ‘Mensen maken de samenleving’ benoemen we vijf doelen op het gebied van kansengelijkheid, waaraan we de komende jaren werken. Deze vijf doelen worden in dit Uitvoeringsplan Kansengelijkheid Vergroten verder uitgewerkt.

De inclusieve samenleving komt naar voren in de doelen ‘Inwoners hebben dezelfde rechten en kansen om mee te doen’ en ‘Kansen voor volwassenen op educatie, waaronder (digitale) geletterdheid’. Voor een inclusieve samenleving en arbeidsmarkt bieden we inwoners mogelijkheden voor een zinvolle dag, ook wanneer ze een beperking of een sociaal-economische achterstand hebben. Daarbij staat voorop dat we werken vanuit de mogelijkheden en talenten van onze inwoners. Volwassenen en ouderen krijgen steun, passend bij hun specifieke behoeften. We investeren in het verbeteren van de basisvaardigheden van onze inwoners en we begeleiden statushouders bij hun integratie.

De focus op het kind zien we terug in de drie doelen ‘Kansen voor kinderen en jongeren in opvang en onderwijs’, ‘Kinderen en jongeren groeien zoveel mogelijk thuis op’ en ‘Geïndiceerde jeugdhulp is vooral beschikbaar voor kinderen met een complexe zorgbehoefte’. Bij dit laatste doel gaan we nader in op de actuele ontwikkelingen in de jeugdzorg, die hebben geleid tot de Hervormingsagenda Jeugd. Deze agenda heeft als doel knelpunten in de jeugdzorg structureel aan te pakken.

Duidelijk is, dat alle mensen rondom het kind een rol hebben in het vergroten van kansengelijkheid. Alleen in gezamenlijkheid zal het mogelijk zijn om een sterke pedagogische basis te creëren, waarbij ouders en opvoeders worden ondersteund met kennis en begeleiding. We investeren in voorschoolse educatie en werken nauw samen met kinderopvang en onderwijs om een sterke pedagogische basis te realiseren.

Kinderopvang en scholen zien wij als werkplaatsen waar kinderen gezond en gelukkig opgroeien en hun talenten ontwikkelen. Samen met het onderwijsveld leggen we de focus op basisvaardigheden. We willen samen met het onderwijsveld groeien van leerplicht naar leerrecht: ieder kind heeft recht op onderwijs. Laagdrempelige voorzieningen in de wijk zorgen ervoor dat kinderen en jongeren in hun eigen buurt terecht kunnen voor ondersteuning en hulp. We bespreken eventuele inzet van aanvullende hulp vanuit de situatie van het kind en gezin.

In de Hervormingsagenda jeugd en het Toekomstscenario Kind- en Gezinsbescherming zijn afspraken opgenomen om de toegang tot de ondersteuning en hulp aan inwoners – jong en oud – eenvoudig te organiseren. De ondersteuning en hulp moet van goede kwaliteit zijn, passend bij de meest urgente vraag en op tijd geleverd worden. En de ondersteuning en hulp moet gericht zijn op het benutten en versterken van de eigen mogelijkheden en veerkracht van onze inwoners. Oog hebben voor en een bijdrage leveren aan een veilige thuissituatie van de inwoners moet onderdeel van ons werk zijn.

Bij de vijf doelen gaan we uit van de kracht in de samenleving. Wat kunnen inwoners zelf doen om zichzelf of hun kinderen kansen op een gezonde ontwikkeling te geven? Op welke onderdelen hebben ze hulp nodig? En wie kan dan helpen: een familielid, een buurman, de voetbaltrainer? Of is de gewenste hulp complexer en is er professionele hulp nodig?